Intercitymöte i Nora

torsdag 13 mars 2008 18:30, Församlingshemmet i Nora (Kungsgatan)
Intercitymöte i Nora

Kvällens gäst och talare är arbetande styrelseordföranden i FOREX Bank, ROLF FRIBERG.

FOREX har funnits sedan 1927. Då upptäckte barberaren Gyllenspets på centralstationen i Stockholm att många av hans kunder var turister som också behövde växla pengar. Barberarshopen blev med tiden ett litet växlingskontor som fram till 60-talet drevs av Statens järnvägar. 1965 erbjöds dåvarande resebyråmannen Rolf Friberg att köpa växlingskontoret för att kunna ge valutaservice till SJs resenärer. Fram till början av 1990-talet var FOREX det enda företaget, vid sidan av bankerna som hade tillstånd av Sveriges Riksbank att handla med valuta.

FOREX Bank är idag ett av världens största valutaföretag och omsatte år 2006 över 26 miljarder SEK via valutabutiker i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Island.

Rolf Friberg kommer att tala över ämnet ”Det här visste Du inte om betalningsmedel”

Vi ser fram emot en spännande kväll under vilken vi kommer att få en initierad och överskådlig bild av dagens enorma problem med förfalskningar av sedlar och mynt. Forex har utvecklat en stor skicklighet att avslöja förfalskade betalningsmedel.

Under föredraget serveras landgång, öl, vatten och kaffe. Pris/person är SEK 50, som betalas vid ingången. Överskottet går till Rotarys hjälpverksamhet i Lettland.

Anmälan görs till sekr. George Persson antingen på tel 0587- 15512 eller E-post info@PKS.se så snart som möjligt, dock ej senare än måndagen den 3 mars 2008.

Vi välkomnar speciellt våra vänner i Rotaryklubbarna i norra länsdelen.

Styrelsen Nora Rotaryklubb